Hallen og uteområdene til hundeskolen i Tysvær på Høievegen

hallen og uteområdene 1.jpg
hallen og uteområdene 2.jpg
hallen og uteområdene 3.jpg

Lady og Landstrykeren Hundeskole ble etablert høsten 2003, av Martha Hamre, eies og drives fortsatt av Martha Hamre. Hundeskolen var etablert i Haugesund i Skåredalen frem til feb 2020. Fra mai 2020 flyttet hundeskolen til sitt nye område på gården vår. Det er opparbeidet 25 mål uteområde fordelt i 4 inngjæret seksjoner for trening, kurs og frislipp. Sept/Okt satt vi opp 800 kvm isolert stålhall til kurs og trening.

Hundeskolen har 2 instruktører og 1 hjelpeinstruktør. Martha har hatt 3000 kurselever på forskjellige kurs innen hund , siden sin utdannelsen.

99 % av de som kommer på kurs til oss er familiehunden vi har lang og bred erfaring med mange forskjellige raser og blandingsraser.

Vi er fornøyd, når du er fornøyd :)

Det er alltid en utdannet instruktør på kurset du deltar på, slik at dere er sikret oppdatert faglig kompetanse.

Den teoretiske delen på kursene, innebærer ett kurskompendiet på 15 til 60 sider (avhengig hvilket kurs en deltar på) og det er alltid rom for spørsmål under teorien inne og den praktiske delen ute.

Instruktørene og hjelpeinstruktørene har lang og bred erfaring innen hund, alle har forskjellige raser fra stort til smått. Alle har jevnlig faglig påfyll slik at vi holder oss oppdatert innen hund og hundehold.

Hundeskolen har som mål å hjelpe mennesker med sin fire-beinte venn med innlæring av øvelser du trenger i hverdagen, for å få en hund som er veloppdragen, slik at hunden og du er trygg, glad og fungerer i hverdagen .

Hund er ett stort emne og det er mye å sette seg inn i, iht oppdragelse, hundehold, helse, opprinnelse, egenskaper, adferd, stell, fysisk aktivitet, psykisk aktivitet, stress, lek, avslappning, kroppsspråk og innlæringsmetoder. Vi vil gi deg grundig innlæring i emnene ovenfor. Vi har også som mål at du og din hund skal ha ett fritt og godt hundehold under ansvar, med minst mulig stress og med som veileder. Dette krever selvsagt innsats fra deg som eier, innvesterer du mye tid til innlæring og trening, de to første årene på hunden, får du rente for dette livet ut.

Våre innlæringsmetoder er lystbetonte , konsekvente og bestemte for både hund og eier. Kroppsspråket fra oss to-beinte, blir alt for lite brukt i kommunikasjon med hundene våre, her kan vi hente mange goder gjennom oppdragelsen, ved enkle grep.

Vi synes det er viktig at kursdeltagerene som kommer til oss vet mest mulig om rase/blandingshunden sin, det er viktig at dere leser dere opp på dette da er det enklere å forstå og hvordan en skal løse evt utfordringer underveis til noe positivt.

Alle hunder er forskjellige, samt eiere, vårt mål er å finne frem den løsningen som passer best for deg og din hund, også i en evt korrigeringssituasjon. Vi bruker milde og effektive korrigeringsmetoder. Kursene er lagt opp slik at dere får " lekse" for hver gang, som dere må trene på til neste kursdag.

Vi vet hvor viktig det er for deg og hunden, å få riktig innlæring fra valp til voksen, slik at dere ikke støter på problemer underveis, men utfordringer som dere også klarer å håndtere underveis. Det å oppdra en hund i dagens samfunn, er en tidkrevende og lærerik prosess, vi er av den oppfatning og praktiserer at hundene trives og funger best med deg som veileder/mentor.

Valpen/Hunden din skal leve sammen med deg de neste 10-12 år, så vær bevisst med valg av hvem som skal rådføre og veilede dere til målet til en lydig, harmonisk og lykkelig hund. Gjør god research på kurslederene/instruktørene og hvilke metoder som brukes under opplæring.

Vi bruker aldri innlæringsmetoder som resulterer i høyt stressnivå som feks drakamp. For å få en god og stabil firebeint venn erfarer vi at en skal etterstrebe lystbetont, rolig, motiverende innlæring med deg som veileder, for at valpen/hunden skal håndtere alt i livet og dagens samfunn rasjonelt og positivt.

Ett valpekurs skal ALLTID inneholde sosialisering/frislipp/lek, slik at valpene lærer seg å lese andre individer i sin egen art og at den er trygg i relasjon eller forbipassering til andre hunder/ valper.

Vi er der for deg og din hund og deler gledelig vår kunnskap og erfaringer med dere.

Velkommen til vår hundeskole som har fokus på at din firebeinte venn som alltid er ved din side, får det beste utgangspunktet til å leve ett fritt, harmonisk og godt liv sammen med deg :)